Ćwiczenia i nadciśnienie

Wygląda na to, że wielu Polaków prowadzi życie, które prowadzi do wysokiego ciśnienia krwi lub nadciśnienia. Gdy ludzie się starzeją, sytuacja się pogarsza. Prawie połowa wszystkich starszych polaków ma nadciśnienie. Choroba ta sprawia, że ludzie są pięć razy bardziej podatni na udary, trzy razy bardziej narażeni na atak serca i dwa do trzech razy bardziej narażeni na niewydolność serca.

Problem z tą chorobą polega na tym, że prawie jedna trzecia osób z nadciśnieniem nie wie o tym, ponieważ nigdy nie odczuwają bezpośredniego bólu. Ale z biegiem czasu siła tego ciśnienia uszkadza wewnętrzną powierzchnię naczyń krwionośnych.

Jednak zdaniem ekspertów nadciśnienie nie jest predestynowane. Zmniejszenie spożycia soli, przyjęcie pożądanego schematu żywieniowego, odchudzanie i ćwiczenia fizyczne mogą pomóc w zapobieganiu nadciśnieniu.

Oczywiście porzucenie złych nawyków i stosowanie diety niskotłuszczowej pomoże, ale najważniejszą częścią, jaką możesz zrobić, są ćwiczenia. I tak jak ćwiczenia wzmacniają i poprawiają mięśnie kończyn, poprawiają również zdrowie mięśnia sercowego.

Serce i ćwiczenia

Ćwiczenie stymuluje rozwój nowych połączeń między uszkodzonymi i prawie normalnymi naczyniami krwionośnymi, dzięki czemu osoby ćwiczące miały lepsze ukrwienie wszystkich tkanek mięśniowych serca. Zasadniczo ludzkie serce dostarcza krew do obszaru serca uszkodzonego w „zawale mięśnia sercowego”. Zawał serca to stan, w którym mięsień sercowy lub mięsień sercowy nie otrzymuje wystarczającej ilości tlenu i innych składników odżywczych i zaczyna umierać.

Z tego powodu i po serii wnikliwych rozważań niektórzy badacze zaobserwowali, że ćwiczenia mogą stymulować rozwój tych ratujących życie objazdów serca. Jedno z badań wykazało ponadto, że umiarkowane ćwiczenia wykonywane kilka razy w tygodniu są bardziej skuteczne w budowaniu tych pomocniczych ścieżek niż wyjątkowo energiczne ćwiczenia wykonywane dwa razy częściej.
Takie informacje skłoniły niektórych do myślenia o ćwiczeniach jako panaceum na choroby serca, niezawodnej ochronie przed nadciśnieniem lub śmiercią. Tak nie jest. Nawet maratończycy, którzy cierpieli na nadciśnienie i ćwiczą, nie są w stanie przezwyciężyć kombinacji innych czynników ryzyka.

Co powoduje nadciśnienie?

Czasami odpowiedzialne są nieprawidłowości nerek. Istnieje również badanie, w którym naukowcy zidentyfikowali bardziej powszechne czynniki, takie jak dziedziczność, otyłość i brak aktywności fizycznej. A zatem, co można zrobić, aby obniżyć ciśnienie krwi i uniknąć ryzyka rozwoju nadciśnienia? Ponownie, ćwiczenia wydają się być właśnie tym, co może zalecić lekarz.

Jeśli myślisz, że to właśnie zrobi, spróbuj zastanowić się nad tą listą i znaleźć kilka sposobów na włączenie tych rzeczy do swojego stylu życia i zacząć żyć życiem wolnym od możliwości rozwoju nadciśnienia. Ale zanim zaczniesz postępować zgodnie z systematycznymi instrukcjami, lepiej będzie je najpierw przejrzeć, zanim przystąpisz do działania.

  1. Zobacz swojego lekarza
    Skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem programu ćwiczeń. Jeśli dokonasz jakichkolwiek znaczących zmian w poziomie aktywności fizycznej — szczególnie jeśli te zmiany mogą spowodować duże i nagłe obciążenia układu krążenia — ponownie skontaktuj się z lekarzem.
  2. Zwolnij!
    Zacznij od niskiego, wygodnego poziomu wysiłku i stopniowo postępuj. Program został zaprojektowany w dwóch etapach, aby umożliwić stopniowy wzrost aktywności.
  3. Poznaj swój limit
    Określ swój limit bezpieczeństwa dla wysiłku. Użyj kilku wskazówek, takich jak problemy ze snem lub zmęczenie, dzień po treningu, aby sprawdzić, czy nie przesadzasz. Po zidentyfikowaniu pozostań w nim. Nadmierne ćwiczenia są zarówno niebezpieczne, jak i niepotrzebne.
  4. Ćwicz regularnie
    Aby uzyskać jak największe korzyści, musisz ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu i maksymalnie pięć razy w tygodniu. Gdy jesteś w szczytowej formie, jeden trening w tygodniu może utrzymać korzyści dla mięśni. Jednak sprawność sercowo-naczyniowa wymaga częstszej aktywności.
  5. Ćwicz w tempie odpowiadającym Twoim możliwościom
    Optymalne korzyści dla starszych ćwiczących przynoszą ćwiczenia na 40% do 60% wydolności.

Rzeczywiście, utrata masy ciała poprzez ćwiczenia jest doskonałym punktem wyjścia, jeśli chcesz zapobiec nadciśnieniu. Eksperci twierdzą, że nadwaga wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju nadciśnienia, a utrata wagi zmniejsza to ryzyko.