Jak połączyć pracę z obowiązkami domowymi w czasie pandemii? – 5 porad dla kobiet.
Z badań Mobile Institute „Siła kobiet” wynika, że 27% z nas w czasie pandemii ma więcej obowiązków niż zazwyczaj, a życie zamiast zwolnić przyspieszyło. Nie udaje nam się połączyć pracy zawodowej z obowiązkami domowymi, co wywołuje w nas dyskomfort i niską samoocenę. Wiele z nas odczuwa nadmierne zmęczenie i zadaje sobie pytanie, co zrobić, by lepiej funkcjonować w czasie pandemii?
1. Poproś o pomoc.
Czas pandemii jest trudny dla wszystkich domowników. Izolacja oraz przejście na zdalny tryb pracy czy nauki to rewolucja, której nikt się nie spodziewał. Należy zaangażować całą rodzinę do pomocy w obowiązkach domowych. Dobrze jest przyznać się przed domownikami, że brakuje ci sił do łączenia tych kilku ról – gospodyni domowej, matki, żony i pracownicy. Na początek każdy z członków rodziny może zaproponować, w czym wyręczy mamę czy żonę. Prośba o pomoc to nie porażka, to jedynie przeorganizowanie dotychczasowego życia, z korzyścią dla wszystkich.
2. Lista priorytetów i dobra organizacja.
Jesteśmy wielozadaniowe i potrafimy dużo lepiej niż mężczyźni wykonywać kilka rzeczy jednocześnie. Jednak doba ma tylko 24 godziny i tego nie jesteśmy w stanie zmienić. W każdej sytuacji ( zarówno zawodowej, jak i domowej) ważna jest dobra organizacja i ustalenie listy priorytetów. Co koniecznie należy zrobić, a z czym można poczekać czy wykonywać rzadziej. To niezwykle proste. Zrób harmonogram prac, podziel między domowników i pewne rzeczy odpuść. Świat się nie zawali jeśli okna nie będą lśniły, a zamiast trzydaniowego obiadu zamówisz pizzę.
3. Wydziel przestrzeń do pracy.
Praca zdalna sprawiła , że coraz trudniej jest nam rozgraniczyć rzeczywisty czas, który powinniśmy poświęcać na obowiązki zawodowe. Ustal z szefem, że jesteś do dyspozycji i pod telefonem w rzeczywistych godzinach swojej pracy. Wieczory i weekendy spędzasz z rodziną. Każdy rozsądny człowiek powinien to zaakceptować. Ważne jest też stworzenie własnego miejsca do pracy. Dobrze byłoby, gdyby to był osobny pokój, jednak nie zawsze tak jest. Wygospodaruj trochę miejsca na swoją zawodową przestrzeń. Ustaw biurko, wygodne krzesło i koniecznie zrezygnuj z dresu, w którym chodzisz na co dzień. Praca zdalna też wymaga organizacji i pewnych zmian. Staraj się nie wykonywać obowiązków domowych w czasie pracy zdalnej. Oddziel te dwie sfery. To najlepsze rozwiązanie.
4. Ruch i odpoczynek na świeżym powietrzu.
Praca zdalna sprawiła, że do lekarzy zgłaszają się osoby z coraz bardziej pogarszającym się wzrokiem i problemami z kręgosłupem. Rób zatem częste przerwy, wyjdź na świeże powietrze, wietrz mieszkanie i pamiętaj o codziennym ruchu. To niezwykle istotne dla zachowania duchowej równowagi, zdrowia i kondycji fizycznej. Codzienny długi spacer powinien być wpisany na listę przyjemności, z których nie można zrezygnować. Pamiętaj również o tym, że nauka zdalna jest tak samo obciążająca dla twoich dzieci, jak dla ciebie praca na odległość. Zadbaj o to, by codzienny ruch był wpisany w przyzwyczajenia całej rodziny.
5. Relaks?
Czy w ogóle kobieta ma czas na relaks skoro obowiązki domowe przeplatają się z zawodowymi? Musi mieć. Trzeba to uświadomić wszystkim domownikom. Uprawianie jogi, masaż wykonany przez męża pod koniec dnia, czytanie powieści ulubionej autorki czy po prostu bezczynne leżenie z maseczką na twarzy. Ile kobiet, tyle przyjemności. Życie nie składa się tylko z pracy, obowiązków i punktów do odhaczenia na liście zadań. Nagradzaj się, bo zasłużyłaś.